Ta hand om ert hus.

En frisk och vacker fastighet förutsätter att man emellanåt lägger ner lite tid för att kontrollera att allt står rätt till. Att lyfta blicken och se över hela fastigheten kan bespara bostadsrättsföreningen både tid och pengar i framtiden. Om ni ser något som avviker och inte kan avgöra dess relevans bör en fackman kontaktas som kan hjälpa till med en besiktning och åtgärdsanalys.

På fasadskolan.se kan ni lära er allt från vad ni kan göra själva till vad som är viktigt att
tänka på när man ska upphandla en renovering.

Här nedan presenterar vi 5 tips på vad ni bör vara vaksamma på:

Skriv ut och sätt upp på anslagstavlan

Ladda gärna ner våra tips som pdf och skriv ut och sätt upp på anslagstavlan så att alla som bor i huset kan hjälpas åt och ta hand om ert hus.

Ladda ner pdf ›

1. Granska fasaden och grunden

Ta ett varv runt huset emellanåt för att säkerställa att allt är oskadat och friskt. Var observant på utbuktningar, sprickor och liknande i fasaden, burspråk och ytterhörn. Om skadan finns över en utgång eller ett gångstråk är det väldigt viktigt att det åtgärdas omgående.

Var också vaksam på mörka fläckar, dessa kan vara ett tecken på fuktansamlingar. Detta indikerar att t.ex. en hängränna, ett stuprör, ett fönsterbleck etc. är skadat eller inte fyller sin funktion. Om så är fallet, bör en fackman kontaktas för vidare utredning. En bra idé är att gå ut direkt efter regn för att lättare se fuktfläckar på putsfasaden.

Tänk på att olika typer av förråd, återvinningsbod, elskåp och liknande inte ska stå i direkt anslutning mot fasaden. Vid regn rinner vattnet rakt mot fasaden och kan orsaka skador. Använd skyddsplåt eller välj att skapa avstånd till fasaden. Samma sak gäller för armaturer och skyltar på fasaden. Välj att ha distans eller skyddsplåt bakom av samma anledning.

2. Kika på balkongerna

Leta efter sprickor, färgflagningar eller fuktfläckar under balkongplattan. Kika också efter sprickor i balkongplattans framkant. Om armeringsjärnen syns måste en balkongerna inspekteras för att säkerställa skicket. Kontakta en fackman i så fall.

3. Kontrollera fönstren

Kika på fönstren från utsidan. Har färgen kraftiga flagningar på karm och båge är det dags att utföra en fönsterrenovering. Titta på om fönsterblecken har korrekt fall så att regnet kan rinna bort, dvs. ej bakfall. Om rinningar förekommer kring fönsterblecken kan detta vara tecken på för dåligt språng eller fel utformning på fönsterblecksgaveln/putsgaveln.

Från insidan kan man kontrollera att rutorna är hela, fönsterhakar sluter tätt och att tätningslisterna är i gott skick. Nya tätningslister sparar både pengar och gör det behagligare inomhus under vintern. Detsamma gäller ytterdörren.

4. Kontrollera plåten

Om huset har plåtskydd- och beslag, var noga med underhållet. Kontrollera från backen att hängrännorna och stuprören är i gott skick. En dålig hängränna får regnvatten och smältsnö att leta sig ner längs med fasaden och orsaka fuktskador. Rikta utkastare från stuprör ut från fasaden och rensa lövsilar från gamla löv för att förhindra stopp. Torka av algpåväxt och smuts från fönsterblecken för att förhindra missfärgning av fasaden.

5. Tukta trädgården

Buskar, träd och blommor bör inte stå i direkt anslutning till fasaden och i synnerhet bör inte  klätterväxter få tillåtas mot fasaden. Klipp ner sådant som ligger mot husväggen eller stuprör – grenar och växtlighet binder fukt och kan leda till fuktskador och missfärgningar. Rensa också bort ogräs som växer för nära huset samt skär ner grenar som annars kan blåsa ner och skada huset under kraftiga vindar.

Varmt välkommen till Fasadskolan!

Vi som står bakom den har verkat många år i branschen. Vårt mål med skolan är att fler ska få kunskap om hur renoveringar och upphandlingar går till samtidigt som man lär sig att ta hand om sitt hus på bästa sätt.

Till vår hjälp har vi experter inom olika områden som tillsammans med oss vill göra ämnet lite mer begripligt.

Aktuella frågeställningar och ämnen tas löpande upp här, så det är värt att besöka skolan med jämna mellanrum. Och för den som har specifika frågor går det bra att maila dem och få svar av vår expertpanel.

Läs mer om Fasadskolan